logo UGent

UGent bestudeert microklimaat binnen Gent

Woensdag 17 januari 2018: Minister Schauvliege bezoekt MOCCA weerstation Sint Bavo

Om een beeld te krijgen van het stadsklimaat in het centrum van de stad staan er MOCCA weerstations aan het Provinciehuis (Provincie Oost-Vlaanderen) en op de Sint Bavo school. Het meetpunt op de school is niet enkel een interessante locatie maar het biedt ook de gelegenheid om projecten met leerlingen op te zetten. Zo gingen afgelopen schooljaar een aantal laatstejaars van de school zelf met de data aan de slag om de stedelijke invloed op het weer in Gent te onderzoeken. Daarnaast werd het MOCCA weerstation in de 1ste graad ingepast in lessen rond weer en klimaat. En op een projectnamiddag op de school kwam UGent onderzoeker Steven Caluwaerts een lezing geven over klimaatverandering. Kortom de samenwerking tussen de UGent en de school op vlak van weer en klimaat is verrijkend en dit voor beide partijen.

Dat is ook de Vlaamse minister Joke Schauvliege, bevoegd voor omgeving, natuur en landbouw, niet ontgaan. Op dinsdag 16 januari bezocht zij het MOCCA weerstation van de Sint Bavo school om te kijken wat de UGent en de school hier precies doen. Dit bezoek kaderde in een MOS (Milieuzorg op School) klimaatevent waarbij Vlaamse scholen in Gent verzamelden om te werken rond de vraag hoe de kennis en het bewustzijn over klimaat bij leerlingen te versterken. In de namiddag was er op het klimaatevent ook een MOCCA workshop waarbij deelnemers op een interactieve manier leerden over stadsklimaat en de werking van weerstations.
bezoek MOCCA
Minister Schauvliege krijgt uitleg over stadsklimaat en het MOCCA meetnetwerk. (foto: Patrick Vanhopplinus, Vlaams Departement Omgeving)
bezoek MOCCA
Groepsfoto voor weerstation. (foto: Patrick Vanhopplinus, Vlaams Departement Omgeving)